Nya bolaget är en bra lösning
men är inte marknadsbolaget

Sveriges Grisföretagare blir 10-procentig ägare i det nya Svenska Köttföretagens rådgivningsbolag och har redan 10 % i Svenskt Kött, som bl a informerar handeln och konsumenterna om svenskt griskött.

-Det är bra att sidoföretagen till slakterierna anpassar sin verksamhet till dagens volym i produktionen. Svenska Köttföretagen blir en bra lösning, säger SGFs ordförande Ingemar Olsson. Det är bra för grisföretagarna att rådgivningen och genetiken får en ny plattform, som vi kan arbeta oss uppåt ifrån. Volymerna i slakten har minskat kraftigt under lång tid, men slaktens sidoföreningar har inte anpassats till dagens verklighet.

-Det är bra att fokus sätts på effektivitet och kostnadsbesparingar och samtidigt på tillväxt. vi måste få lönsamma köttföretag i Sverige. Det måste bli nya investeringar. Med nuvarande takt i investeringarna ska ett stall hålla i 100 år, vilket de inte gör.

Är inte marknadsbolaget
-2011 beslutade årsstämman i Falkenberg att SGF ska bilda ett marknadsbolag. Vi medverkar nu i Svenska Köttföretagen och det är åt rätt håll. Svenska Köttföretagen arbetar med alla djurslagen, men marknadsbolaget är något annat, specifikt för grisköttet. Det är en fråga som vi fortfarande arbetar med.

-Vi måste även i ett marknadsbolag arbeta tillsammans med andra och vi äger därmed inte frågan helt själva. Det krävs också mycket pengar, vilket vi måste ha hjälp med av andra.

Fortsatt arbete med handlingsplanen
-Vi har också vår handlingsplan, som vi tog fram till landsbygdsdepartementet i juni. Där visar vi på en rad punkter hur grisproduktionen kan utvecklas.

Handlingsplanen har 36 punkter och säger bl a att grisproduktionen behöver en vässad rådgivning. Detta finns med i Svenska Köttföretagens programförklaring. Vidare vill SGF bl a att Sverige arbetar mer med exporten, och försöker påverka EU-kommissionen mer om bl a djurskyddet och säkra livsmedel. /LG 141108


Läs även
QG och Avelspoolen går samman
Gris, nöt och lamm och slakterierna kraftsamlar
Svenska Köttföretagen blir en bra plattforrm att arbeta ifrån för att öka svensk grisproduktion igen, säger Ingemar Olsson.