Grisföretagarnas nya branschbolag fortsatt i vila

Grisföretagarna fick vid förra stämman i uppdrag att starta ett branschbolag, men än har inget hänt.

-Vi fortsätter arbeta med frågan, sa ordföranden Ingemar Olsson. Det är dyrt att annonsera och driva kampanjer. Vi har inte grepp om finansieringen.

Förra årets stämma i Falkenberg beslöt att SG ska bilda ett branschbolag för att marknadsföra näringen och göra det svenska grisköttet mer känt för konsumenterna. Något likkande Svensk Fågel. Det har inte hänt något under året, vilket ordföranden Ingemar Olsson förklarade så här:

-Vi har tittat på hur andra intresseföreningar gjort, bl a Svensk Fågel. Det finns inga EU-medel tillgängliga. Svensk Fågels pengar kommer från slakten. Svenskt Kött har fokus på grisköttet och nu kampanjar Guldgrisen och snart kommer Rapsgrisen, så det händer en del i kulisserna. Vi har respekt för frågan och vi håller den levande. Men det är dyrt att för egna pengar annonsera och driva kampanjer.

Både Per Pålsson, ombud från Östergötland, och Västra Sveriges Grisproducenters ombud Karin Hilmér sa att de inte ändrat uppfattning sedan i fjol, utan ville se att styrelsen sätter igång branschbolaget. /LG 120611 /