Svenskt Kött AB ska ta tillbaka förlorad köttmarknad

Svensk Köttinformation, KI, döps om till Svenskt Kött AB, får delvis nya ägare, ny vd och en budget på 50 mkr över 3 år. Med dessa nya resurser ska Svenskt Kött ta tillbaka förlorade marknadsandelar till importen. Ny ordförande är Magnus Lagergren, Dalsjöfors Kött AB. Ny vd ska rekryteras efter Ella Nilsson, som fyller pension i november.

Svenskt Kötts logga blir Köttinformations stiliserade grön biff. Det gröna har symboliskt värde, då klimatsmart och miljöfaktorer blir viktiga i framtidens marknadsföring. Att symbolen är en stiliserad biff, beror på att alla djurslag omfattas av Svenskt Kötts verksamhet.

-Svenskt Kött blir mer en lobbyorganisation, än vad Svensk Köttinformation varit. Där har recept och användning av köttet på borden varit ett stort inslag, sa nye ordföranden Magnus Lagergren. Vi har en affärsplan, men den är inte komplett förrän en ny vd är utsedd, en rekryteringsprocess som just ska påbörjas.

-Svenska köttmarknaden är en affär på 27 miljarder, där handeln och storhushållen är viktigaste kategorier och därmed viktigast för Svenskt Kötts lobbyverksamhet. Vi har tappat marknad för svenskt kött i tio år och 2011 äter svenskarna mer importerat kött än inhemskt producerat, sa Magnus. Vi måste göra något kraftfullt för att vända trenden om inte svensk animalieproduktion ska nästan försvinna på sikt.

Inhemskt har starkare stöd i andra länder
Scans informationsdirektör Margareta Thorgren visade statistik över svenska folkets inställning till svenskt kött i fjol, en undersökning som var gjord innan aktivisterna filmade i svenska grisstallar:
56 % av konsumenterna säger att de väljer kvalitet, även om kostar något mer. Men det är som bekant en annan sak i praktiken, när man står bland röda lapparna i köttdisken.
50 % säger att de alltid köper svenskt.
70 % anser att det är tryggare med svenska råvaror i matlagningen.
67 % anser att svenska bönder är mer att lita på än bönder i övriga länder, vad gäller bl a djuromsorg.

Det här kanske en del tycker är uppmuntrande siffror, men Magnus Lagergren tycker att de internationellt sett är alldeles för låga. Men det kan ju bero på att vi äter så mycket importerat kött.
-I exempelvis England är preferensen för engelskt kött långt, långt högre, hela 90 %, trots stor import inte minst från Danmark. I nästan alla länder månar man om sin egen animalieproduktion. Svenskt Kött bör kunna höja den preferensen i Sverige.

Hur kommer då nya Svenskt Kött och den nya certifieringen av svenska grisgårdar att utnyttjas i praktisk drift? Det var en aning luddigt kring de väntade resultaten.

Magnus Lagergren hoppades att den nya loggan, den gröna biffen, kommer att användas på svenska köttvaror, både helt kött och charkvaror. Men det är upp till varje slakteri och tillverkare att bestämma över detta. Hur Svenskt Kött ska marknadsföra certifieringen ut mot konsumenterna, ville han inte direkt svara på förrän styrelsen och nye vd får göra affärsplanen klar.

-Men jag tror certifieringen blir en betydande tillgång för marknadsföringen, säger han. I slakteriernas diskussioner med köttkunderna blir det helt klar en tillgång. Kunderna vill ha raka besked och svar på sina krav, t ex de man ställde efter den s k grisskandalen i höstas.

Magnus försäkrade att certifieringen är driven från marknaden, att handeln vill försäkra sig om säkra råvaror och till varje pris undvika skandaler.

-Icas egna köttfärsskandal visar detta, menar han. När ett antal Ica-butiker ertappades med fusk med köttfärsen, vände man sig just till utomstående organ för att få sin hantering av köttfärsen kvalitetssäkrad. Certifieringen av grisuppfödningen är något liknande.

Det nya Svenskt Kött AB har LRF som störste intressent och delägare med 27 %. Scan har 16, Danish Crown 16, Köttbranschens Riksförbund 16, Sveriges Nötköttsproducenter 10, Sveriges Grisföretagare 10, samt Svenska Fåravelsförbundet 5 %. Tidigare har Scan haft 50 och Köttbranschen 50. I Köttbranschen är alla slakterier intressenter.

Svenskt Kött får en liknande uppgift som Svensk Mjölk och Svensk Fågel. Svenskt Kött bildades för ca två veckor sedan, dä även Magnus Lagergren utsågs till ordförande. /LG 100315
Magus Lagergren