Priset på kött allt mindre viktigt hos allt fler kräsna kunder -Jag ser en klar trend i våra manuella charkdiskar, att priset blir allt mindre viktigt och kvaliteten viktigare. Det är sällan någon frågar efter priset i en manuell charkdisk, men kvaliteten frågar man ofta om. Det säger Mikael Hugoson, Nyhléns & Hugosons, som driver 7 manuella köttdiskar i Coops livsmedelsbutiker i Norrland. Butiken upplåter säljyta, Mikaels charkbolag håller med varor och personal. -Det är en svår form av försäljning, men rolig och kundnära. Om vi fick bemanna endast när köpintresset är störst i slutet på veckan och på eftermiddagar, skulle det vara lättare. Men det ställer inte butikerna upp på. Måndagsförmiddagar är det knappast ingen försäljning alls. -Till manuella charkdisken söker sig kunder som vill äta gott. Vi ser att kunderna har allt mer pengar, vill äta gott och ställer krav på produkterna. -Det passar oss utmärkt och vi lägger mycken möda på kvaliteten, vilket vi fick belöning för i fjolårets Chark-SM. Att vi lyckades väl i Chark-SM, har i sin tur återspeglat sig på försäljningen i charkdiskarna. /LG 070119 |
||