Affärsfilosofin skiljer mellan Ica och Lidl
Lars-Gunnar Lannhard 060827

I kölvattnet efter sydsvenska grisupproret finns en debatt om det är Ica eller Lidl som trycker ner svenska grispriset. Debattörerna hävdar att det är Ica som handlar oansvarigt och inte bryr sig om ifall leverantörerna överlever på sikt eller ej, samtidigt som Lidl målas upp som mer långsiktig och ansvarskännande affärspartner till Swedish Meats.
I fjol gästades Swedish Meats årsstämma av en expert på de här frågorna, Liv Forhaug, som är konsult på McKinsey & Company. Hon förklarade förhållandet så här:
Lidls filosofi är långsiktiga affärsförbindelser, med priser på produkterna som är bra för både Lidl och leverantörer. Man pressar inte ner inköpspriserna särskilt mycket, utan tar bort onödiga kostnader. Det lägre priset i Lidls butiker beror på låga marginaler och rationell hantering, från leverantör till butik. Stora mängder varor i enklast möjliga transportemballage och billigaste transportvägar, tar bort kostnader utefter vägen från producent till kund. Därtill låga overheadkostnader.
Hon sa också att det är upp till leverantören att sörja för marknadsföringen i butikerna, om man vill. Vill man skicka med en affisch som kan användas i butiken, så är det ok, men inget krav.
Av detta kan vi således dra slutsatsen, att Lidl betalar, som också framhållits i debatten, ett vettigt pris till leverantören och behöver inga ideliga prisdiskussioner och därmed följande inköparkostnader. Dessa kostnader spelar väl kanske ingen större roll i köttkalkylen, men Icas stora overheadkostnader, lyxiga butiker, mycket personal, hög servicenivå, höga vinstkrav, finns inte på Lidl-sidan.
Slutsats: För att Ica ska kunna sälja griskött lika billigt i Ica-butiken som Lidl säljer i Lidl-butiken, krävs att leverantören (s ex Swedish Meats) säljer mycket billigare till Ica än till Lidl. Ica måste täcka sina höga kostnader på olika nivåer. Därav prispressen från Ica!
När Ica säger att svensk primärproduktion och slaktindustri är orationell och måste pressa kostnaderna, så kastar man sten från ett glashus. Ica har för höga kostnader, jämfört med lågpriskedjorna!
Liv Forhaug
McKinsey & Company